Chokladmakroner



Hade chokladtryffel i kylskåpet som jag behövde bli av med, så testade ett nytt recept på makroner som jag är jättenöjd med. Detta recept kommer jag absolut fortsätta köra på!

recept på chokladmakaroner:
50 g mandelmjöl
55 g äggvita
2 msk socker
90 g florsocker
2 msk kakao
10 g vaniljsocker

Om du inte använder dig av mandelmjöl, som kan vara svårt att få tag i så, så gör du som så att du skållar mandel och maler ner den väldigt fint, så du får ett mandelmjöl. Sila i florsockret och blanda i med mandelmjölet tillsammans med kakaon och vaniljsockret.

Steg två är att vispa äggvitan med elvisp. När du ser att den börjar bli ett fast skum så pytsar du i sockret, lite i tagen och vispar vidare tills du har en tjock och fast maräng. Blanda sedan i mandelsmjölsblandningen mycket försiktigt, alltså inte vispa i utan bara vända i. Men se till att det är blandat ordentligt.

Spritsa smeten på bakplåtspapper till ganska små rundlar, de ska få en slät yta när du spritsar. Låt den spritsade smeten sedan vila på bakplåtspapper i 30 minuter och därefter ska du grädda dem i mitten av ugnen i 150 grader i ca 10-15 minuter beroende på storlek. Bred på din fyllning på en makron och lägg ihop med ett lock sedan.

Fyllningen jag har i dessa är chokladtryffel. Man kan också utesluta kakaon ur receptet och istället fylla med tex. lemoncurd, sylt eller olika slags smörkrämer. Och självklart kan man använda karamellfärg om man utesluter kakaon för att få en rolig färg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0