Semifreddo




efter en vecka i Malta med heltaskiga desserter, så fick jag baksug direkt när jag kom hem, och passande nog har mamma hästkurs i helgen så jag fick stå för efterrätten. Det blir semifreddo till efterrätt som är en italiensk glassdessert, och möjligen den enklaste desserten som finns att slänga ihop, och så jäkla god också! Jag har använt mig av jamie olivers variant, som jag ätit en gång förut och den var super! man kan ju självklart variera detta recept efter sin egen smak, som att byta ut hallonen mot andra bär, eller byta ut daimen mot annat chokladgodis, det är helt upp till din smak och fantasi.


Jamie Olivers Semifreddo,10 pers.
4 stora ägg
1 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 stor handfull rostade mandelspån
3 st dubbeldaim
2 nävar krossad maräng
2 paket djupfrysta hallon, finhackade

Börja med att skilja äggens gulor och vitor, och vispa vitorna till ett hårt skum, och vispa äggorna med sockret tills de är vita och pösiga. Vispa därefter grädden i en stor bunke (tro mig, det kommer behövas) Vänd ner mandeln, godiset, marängen, hallonen och vitorna och gulorna i den vispade grädden. Häll smeten i en lämplig form, förslagsvis en springdform, och frys i 2 timmar, innan den är redo att serveras.

lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0