Våfflor







Ända sedan jag var väldigt liten har pannkakor och våfflor varit my numer one. Min favoriträtt, rätten som man önskade sig mest av allt när man fyllde år. Och min pappa gör världens bästa!
Hemligheten till underbara våfflor och pannkakor är att tillsätta vaniljsocker, och om man ska steka pannkakor så är hemligheten att steka dem i olja, för att få dom underbart frasiga.
När jag var mindre drömde jag om att starta ett pancake-house tillsammans med min pappa, och att en dag lyckas göra lika goda våfflor och pannkakor som honom!

Det här receptet är helt utan bakpulver eller jäst eftersom jag fördedrar våfflorna frasiga och inte degiga som de annars kan bli, tycker jag!


Recept våfflor och pannkakor:
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
3 ägg
2-3 msk smör
lite salt
1-2 msk vaniljsocker

Häll hälften av mjölken i en skål och vispa ner mjölet, vaniljsockret och saltet till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken och sist vispar du i äggen. Vispa ner det smälta smöret i smeten eller så kan du välja att steka med det. Grädda våfflorna gyllenbruna i ett våffeljärn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0