Vaniljfyllda chokladkakor



Första receptet jag delar med mig av är vaniljfyllda chokladkakor! Väldigt enkla och göra och blir supergoda och lite lyxigare än vanliga kolakakor.

ca 20 kakor
ugn 175 grader 8-10 minuter

kakor:
1 ½ dl socker
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
150 g rumsvarmt smör
1 ägg, lätt uppvispat

fyllning:
50 g smör
2 ½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Böra med att blanda alla de torra ingridienserna och rör sedan ner smöret och därefter det uppvispade ägget. Sedan ska du göra ungefär 40 runda platta kakor, genom att antingen forma degen till en cylinder och skära bitar, eller genom att kavla ut försiktigt till några millimeters tjocklek och sedan stansa ut, själv valde jag att stansa ut mina kakor för det ser snyggast ut och de blir lika stora. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspappet på och grädda dem mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. Under tiden så kan du röra ihop ingridienserna till fyllningen. Då blandar du helt enkelt alltihop, det blir lättast om smöret är rumsvarmt! När kakorna är klara och svalnat så bred eller spritsa ut smeten på hälften av kakorna, och lägg andra hälften som lock. Svårare än så är det inte! Lycka till och hoppas du kommer tycka om dem lika mycket som jag gör!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0